2016. március 6., vasárnap

Transzferálás tutorial - ahogyan én szeretem :)

Több technikát is lehet ismerni már arra, hogyan vigyünk át egy képet papírról textilre. Számos kiváló „szer” létezik (illóolajok, Pentart Transfer oldat), amivel dolgozhatunk. Én most mégis egy olyan technikát mutatok, ami nagyon egyszerű, és szép eredményt ad – kicsit eltérően az előzőektől.

Amikor először találkoztam a felvasalható transzfer-papírral, rögtön szerelem volt. Mert:

  • a mintát tökéletesen átvitte,
  • a színek ugyanolyan erősek voltak a textilen, mint a papíron, 
  • a tárgy, amit díszítettem vele, tartósnak bizonyult, és
  • végtelenül egyszerű volt az alkalmazás.


Most lépésről lépésre megmutatom, én hogyan csinálom.

1.) Először is, válasszunk jó minőségű transzfer papírt. Én először az Aldi márkáját használtam, tökéletes volt és olcsó, de sajnos megszüntették a forgalmazását. Aztán próbálkoztam baromi drága darabokkal, amik ráadásul jóval rosszabb minőségűek voltak. Most rátaláltam a Rayfilm márkájúra: ez majdnem ugyanolyan tökéletes, mint az aldis volt, viszont picit drágább.


2.) A papírra tintasugaras nyomtatóval nyomtassuk ki a kiválasztott mintát vagy mintákat. Fontos, hogy ismerd a nyomtatódat! A legtöbb esetben először tükrözni kell a mintát (függőleges tükrözés!), és úgy word doksiba beilleszteni. (Az én nyomtatómnál viszont nem kell tükrözni, mert van egy olyan beállítás a nyomtatás funkciónál, hogy T-shirt paperre szeretném nyomtatni, így megfordítja a gépben.)


3.) Ezután a mintát jó aprólékosan vágjuk ki – nagyjából 2 mm fehér sávot hagyva mellette.


4.) Ezután a mintát a színével lefelé helyezzük az anyagra, a kívánt helyre. Ekkor a papír négyzetrácsos hátulját kell látnunk. Majd vasaljuk rá óvatosan a mintát. Kicsi mintáknál nagyon rövid idő alatt átviszi a képet, tényleg csak pár másodperc. Én úgy szoktam vasalni, hogy a vasaló teljes talpát nem túl erősen rányomom 1-2 másodpercre egészben a mintára, hogy rögzüljön a helyén, és ne csúszkáljon, mert a minta nem lesz tökéletes. Ezután elkezdem erősebben, és fel-le mozgatva rányomni a talpat, rávasalni a mintát az anyagra, főleg a szélekre ügyelve, hogy biztosan „odatapasszam” az anyaghoz a papírt.
Ezután jó pár percet várnunk kell, amíg kihűl a minta. Addig is egyenesen fektetve tároljuk, hogy ne gyűrődjön az anyag.
Ezután az egyik sarkánál fogva óvatosan kezdjük lehúzni a papírt. (Ennél a márkájúnál ez elég könnyen megy.) Legyünk óvatosak, ha több apró kiálló része van a mintának, azokon a helyeken is fejtsük fel egy picit a papírt, majd az egyik saroknál megfogva már szépen lejön egyben.
Voilá…. a minta az anyagra került.


5.) Bizonyos márkájú papíroknál található a csomagban egy sütőpapírhoz hasonló papír is – ugyanúgy A/4 méretben. Ha ilyennel találkozunk a csomagolásban, ezzel a kész mintára rá kell vasalni, mert így fixálódik. Egyik oldalával ráborítjuk a mintára, és körülbelül ugyanannyi ideig, mint az előző vasalásnál, átvasaljuk a papíron keresztül a kész mintát. Ha ilyen papír nincs a dobozban, ezt a műveletet nem kell elvégezni. (Egyébként minden márkájú transzfer papírhoz található leírás a csomagolásban, az alapján is elkészíthető, én néhány praktikát próbáltam megosztani saját tapasztalat alapján.)

6.) Végül varrjuk meg a kiválasztott formát. A két anyagot színével egymás felé gombostűzzük, varrjuk végig a mintát, fordítsuk ki, majd vasaljuk le, de nagyon óvatosan, lehetőleg egy anyagdarab között, hogy a rávasalt minta ne sérüljön. Végül tömjük szép duci formájúra a díszünket.


7.) El is készültünk…. J A variációk száma végtelen, próbálkozzatok bátran!




Jó munkát! Hajrá!!! :)

9 megjegyzés:

  1. Zsófi, nagyon hálás vagyok ezért az írásért! Nekem a lézernyomtatós technikával a feketék gyönyörűen átjönnek, a színesek viszont alig... úgyhogy ezt mindenképpen kipróbálom :-)

    VálaszTörlés
  2. Nagyon örülök, hogy tetszik! :) Tényleg, végtelenül egyszerű, szép és mutatós. Szerintem. :)

    VálaszTörlés
  3. Nagyon köszönöm a leírást, gyönyörű szépek a kész "művek", gartulálok! Abban tudnál segíteni, hogy hol lehet megvásárolni ezt a fajta transzfer papírt, amit Te használsz? Előre is köszönöm

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Én innen rendeltem: http://tonerhaz.hu/Rayfilm-T-shirt-vilagos-polora-vasalhato-folia-5iv

      Törlés
  4. köszi a tippet,nekem évek óta megvan a transzfer papírom,de szégyen és gyalázat,ki sem próbáltam...ha nem tévedek,lézeresre való...a tintasugaras transzferhez való papírokból egyet ajánlott tavaly augusztusban,a pécsi országos patchwork kiállításon a workshopot vezető hölgy /majd megkeresem az archívumban a fotókat/. Én lézeres nyomtatást használtam eddig textilre illóolajjal,de nem a legolcsóbb megoldás,bár gyönyörű eredményt adott / jó pár napos alkímiázás és kísérletezgetés után/. Most készülök kipróbálni egy amerikai médiumot és a pentart express transfer solutionját,az eredményt majd dobom a blogomba.

    VálaszTörlés
  5. Ezt a megjegyzést eltávolította a szerző.

    VálaszTörlés
  6. Ezt a megjegyzést eltávolította a szerző.

    VálaszTörlés
  7. Szia!
    Bármilyen tintasugarassal lehet nyomtatni?
    Jelenleg epsonom van, rendeltem is hozzá transzferpapirt, de nem maradnak meg szépen a szinek a polon :(
    Erre a transzferpapirra szépen nyomtat?
    Köszi :)

    VálaszTörlés
  8. Sziasztok ! Írna valaki egy nyomtató tipust? Nagyon megköszönném!

    VálaszTörlés